انتقد الشامتين في وفاة وائل الإبراشي

عمرو أديب: متسيبوش كلاب السكك ينهشوا لحمي لما أموت

الأحد ١٦ يناير ٢٠٢٢ الساعة ٢:٣٣ مساءً
عمرو أديب: متسيبوش كلاب السكك ينهشوا لحمي لما أموت
المواطن - متابعة

طالب الإعلامي المصري عمرو أديب محبيه وجمهوره، بالوقوف بجانبه في حال وفاته، منتقدًا الشامتين في وفاة الإعلامي وائل الإبراشي.

نصيحة عمرو أديب لمحبيه

وقال أديب، في أول ظهور له بعد تعافيه من إصابته بكورونا، على برنامج “الحكاية” بقناة إم بي سي مصر: “وصيتي لما أموت ابقوا اقفوا جنبي.. وما تسيبوش كلاب السكك ينهشوا في لحمي”.

وأضاف، موجهًا حديثه للشامتين في وفاة الإعلامي وائل الإبراشى، قاصدًا جماعة الإخوان: “اشمعنا لما الناس بتوعكوا بيموتوا مش بنعمل كده، معملتش كده، ليه مش بنعمل زيكوا؟، إحنا مش حيوانات زيكو، مش بنستخدم نفس الطريقة أنا مقدرش أعمل كده، حتى شوية منكوا خاصة اللي قاعدين في لندن قالوا الله يرحمه”.

وتابع عمرو أديب: “الناس القتلة برابرة البراري الكلاب قعدوا ينهشوا في جية الراجل قبل ما يدفن، ليه وايه الفكرة فين الفروسية؟، مش قادر تواجه الراجل وهو حي؟، بيرازوا وهو حي، إنما وهو ميت، لا يملك من أمره شيء، لو سمحتوا لما أموت اقفوا جنبي متسبوش الحيوانات دول ينهشوا لحمي، أنا باشتغل للناس، لو شعرت إن الناس مش هتقف جنبي يبقى بلاها شغلانة”.

وفاة الإبراشي

يذكر أن الإعلامي المصري وائل الإبراشي تعرض لشماتة كبيرة من أنصار الإخوان المسلمين، بعد وفاته متأثرًا بإصابته بفيروس كورونا.

واختلف الإبراشي مع الجماعة وفكرها المتطرف وكان دائم الهجوم عليهم ما جعلهم وأنصارهم يشمتون في وفاته.